Olen kirjoittanut hääpaikan etsinnän aloittamisesta täällä ja tilan valinnan perustjutuista täällä. Nyt ajattelin kirjoitella yksityiskohtaisemmista asioista, joita kannattaa miettiä, kun tutustuu erilaisiin hääpaikkavaihtoehtoihin. Varaudu maratontekstiin...
Kun häiden vieraslistan pituus on suurin piirtein tiedossa, on helpompi alkaa tutkia, minkä kokoinen tila tarvitaan. Huomioi kuitenkin tiloja etsiessäsi, että tilaan mahtuvien ihmisten määrä on varmasti laskettu sen mukaan, että he kaikki mahtuvat pöydän ääreen istumaan (elleivät kyseessä ole erikoisemmat häät, joissa ei tarjoilla ruokaa). Kannattaa huomioida myös se, että jos juhlatilaan mahtuvien ihmisten määräksi on ilmoitettu esim. 120 henkilöä, tarkoittaa tämä sitä, että 120 ihmistä mahtuu juuri ja juuri istumaan ja todennäköisesti tiukkaa tekee. Tältä ainakin on meidän näkemissämme tiloissa näyttänyt. Tilan vuokraajathan tietysti haluavat maksimoida mahdollisten vuokraajien määrän, jolloin juhlatilaan pyritään mahduttamaan mahdollisimman paljon ihmisiä.
Monissa juhlatiloissa on yksi iso sali, johon kaikki mahtuvat istumaan. Näin ei kuitenkaan ole läheskään kaikkialla. Esim. vanhoissa kartanoissa, jotka muuten ovat usein tosi idyllisiä, on usein muutama pienempi huone, joissa syödään. Osassa paikoista huoneiden välillä on niin suuret oviaukot, että tilat vaikuttavat melko yhtenäisiltä, ja ohjelmaa kykenee seuraamaan myös viereisestä salista. Jos tilat kuitenkin ovat kokonaan erilliset, tämä tulee huomioida ohjelmassa ja hääparin liikkumisessa juhlan aikana. Miettikää siis, miten paljon tätä asiaa painotatte. Itseäni erilliset tilat hieman häiritsevät. Haluaisin, että kaikki mahtuvat samaan tilaan.
Tilan kokoon liittyen tulee miettiä jo vähän, mitä häissä halutaan tehdä. Jos tarkoitus on vain istua, syödä ja juoda, ei tilaa tarvita paljoa. Jos taas halutaan esimerkiksi tanssia, täytyy sille olla oma tilansa. Isommissa häissä tämä on usein ratkaistu siten, että tanssin alkaessa pöydät siirrettään sivuun. Itse toivoisin, että välttyisimme tältä rumbalta, mutta meille tuleekin melko vähän vieraita moniin muihin häihin verrattuna, joten tämä on mahdollista toteuttaa. Jos taas halutaan jotain muita aktiviteetteja, esim. pelejä, valokuvauspistettä (photo booth), karkkibuffettia tms. kannattaa jo tiloja katsastaessa tutkia, onko niille sopivaa paikkaa. Jos teille on tulossa bändi soittamaan, pitää sille olla sopiva tila. Miettikää, sovitatteko esiintyjät tilaan vai tilan haluamallenne kokoonpanolle sopivaksi. (Esim. täysikokoinen rumpusetti vie jo hyvän lattia-alan.)
Meidän häihimme ei tule lapsia, mutta jos teille tulee, kannattaa miettiä, tarvitaanko lapsille jokin oma pieni leikkitila. Joissakin paikoissa on vain yksi iso avoin tila, mikä ei välttämättä ole ideaali lasten (taikka muidenkaan vieraiden) kannalta. Jos lapsia tulee paljon, kannattaa miettiä tilaa valitessa myös heidän turvallisuuttaan. Toki lapset ovat vanhempiensa vastuulla, mutta heidänkin juhlintansa on varmasti mukavampaa, jos ei koko ajan tarvitse miettiä, onko pikku Jani-Petteri pudonnut kiviportaista tai laiturilta.
Häissä pääjuttu on se naimisiin meneminen, eikö vaan? No, sen tulee tapahtua jossakin. Jos vihkiminen on tapahtunut jo etukäteen maistraatissa eikä sille tarvitse miettiä paikkaa, helpottaa tämä tilanetsintää. Jos vihkiminen tai avioliittoon siunaaminen tapahtuu ennen juhlapaikalle siirtymistä kirkossa, tulee kirkon sijainti juhlapaikkaan nähden huomioida. Monet kirkossa vihittävät parit aloittavatkin paikan etsinnän siitä näkökulmasta, mitä tiloja kirkon lähistöllä sijaitsee. Jos sopivaa paikkaa ei löydy, voi pohtia ja selvittää, olisiko bussikuljetus kirkolta juhlapaikalle mahdollinen vaihtoehto. Ystäväni häissä tällainen kuljetus oli järjestetty, ja vieraan näkökulmasta se oli erinomainen idea, kun juhlapaikka sijaitsi kirkosta melko kaukana. Some people are worth melting for -blogissa Salla on kuvannut heidän venekuljetustaan juhlapaikalle. Kannattaa ottaa siis erikoisemmat kuljetusvaihtoehdot huomioon. (Pääkaupunkiseudulla voi käsittääkseni vuokrata oman ratikan tai metron!)
Meillä vihkiminen tapahtuu juhlapaikalla siviilivihkimisenä, mikä onkin käsittääkseni jonkin verran yleistynyt viime vuosina. Tällöin tulee juhlapaikkoja katsastaessa miettiä, missä vihkiminen tapahtuisi. Aika harvassa näkemistämme paikoista on ollut kivaa tilaa ulkona, missä vihkiminen olisi tietysti kiva toteuttaa. Yhdessä paikassa Helsinki-Vantaan koneiden lentomelu on niin kova, että ulkona vihkiminen on pois suljettu. Toisessa taas aivan vierestä kulkee vilkas tie. Ja kaikessa ulkona tapahtuvassa ohjelmassa on tietysti aina se vika, että on varauduttava Suomen kesään, joka saattaa heittää juhlijoiden päälle mitä tahansa siitepölystä rakeisiin. Sisällä olisi siis hyvä olla jokin kohta, jossa vihkimisen voi suorittaa, jos ulkosuunnitelmat menevät mönkään. Talvihäissä vihkitila olisi luonnollisesti hyvä löytyä sisätiloista.
Ulkotiloja kannattaa katsastaa kesähäitä suunnitellessa myös siitä näkökulmasta, että vieraat saattavat juhlinnan aikana haluta hengailla ulkona, varsinkin jos ilma on lämmin. Tupakoinnille olisi mahdollisesti kiva olla jokin katos, jottei sauhuja tarvitse vetää hätäiseen sateessa. Vaikka itse olen aikamoinen tupakoinnin vastustaja, tiedostan sauhuttelun kuuluvan juhlimiseen.
Minä itse tykkään näpertelystä ja koristelusta, ja haluankin häihimme persoonalliset, värikkäät
koristelut eikä minua haittaa tehdä hommia sen eteen. Toiset taas haluavat päästä koristelussa mahdollisimman vähällä. Tämä vaikuttaa juhlatilaan: Jos tilaa ei erityisesti halua koristella, tulee sen olla itsessään jo parin silmiä miellyttävä. Jos taas on joka tapauksessa enemmän koristeluhaluja, on turha ainakaan maksaa kauheasti enempää valmiista juhlapaikasta. Se vaihtelee, milloin juhlapaikalle pääsee koristuksia tekemään: Osaan saa avaimet jo edellisenä päivänä, osaan pääsee vasta samana aamuna. Osassa paikoista voit itse valita, miten pitkästä ajasta olet valmis maksamaan. Itse olen oikeastaan karsinut listoilta paikat, joihin pääsee vasta juhlapäivän aamuna. Haluan olla mukana tilaa koristelemassa, mutta juhlapäivän aamuna aion keskittyä itseni koristeluun ja jännittämiseen.
Kiinnitä huomiota myös tilan varusteluun. Onko paikassa valmiina jonkinlainen äänentoisto vai pitäisikö se hommata erikseen (ja mahdollisesti maksaa siitä lisää)? Tarvitsetteko videotykkiä ja valkokangasta tai TV:n esim. polttarivideoiden tai parin valokuvien katseluun? Jotkin paikat vuokraavat AV-laitteita lisähintaan, toisissa ne kuuluvat hintaan ja joistakin niitä ei löydy alkuunkaan. Myös astioiden löytyminen juhlapaikalta vaihtelee. Usein astiat saa vuokrattua pitopalvelun kautta, mutta se saattaa maksaa erikseen. Toisaalta jos pitopalvelu hoitaa astiat, ei niitä tarvitse itse tiskata.
Miettikää itseänne ja vieraitanne juhlijoina: Hiipivätkö kaikki todennäköisesti kotiin nukkumaan jo ennen puoltayötä vai vipattaako bilejalka pikkutunneille asti? Osassa juhlatiloista hiljaisuus alkaa jo puolilta öin tai tällöin tilasta pitää poistua. Pääkaupunkiseudulta tuntuu olevan lähes mahdotonta löytää tilaa, jossa saisi juhlia yli klo 02.00, ja usein musiikin pitää loppua jo aiemmin. Tarkistakaa siis tämä asia tilaan tutustuessanne. Voitte myös miettiä, olisiko juhlat hyvä lopettaa varsinaisella hääpaikalla joka tapauksessa ajoissa, minkä jälkeen halukkaat voivat siirtyä johonkin baariin. Itseäni tällainen ei houkuta yhtään, vaikka aamuyöhön asti biletys kiinnostaa. Eli etusijalle asetamme paikat, joissa saa juhlia tuonne klo 02.00 saakka.
Juhlien jälkeen tila tulee tietysti tavalla tai toisella saattaa sellaiseen kuntoon kuin se ennen juhlia oli. Tähän eri paikoilla on erilaiset käytännöt. Osa tiloista pitää siivota itse alkuperäiseen kuntoon. Monissa paikoissa oletetaan asiakkaan hoitavan omat tavaransa ja roskansa pois sekä tiskaavan astiat. Lattioiden, vessojen ym. pesu taas jätetään vuokranantajalle. Joihinkin paikkoihin taas kuuluu siivous hintaan tai sen voi ostaa lisähintaan. Siivousajankohtakin vaihtelee: Jotkin paikat odottavat, että siivous on tehty yöllä esim. klo 02.00 mennessä. Tämä on mielestäni typerää. Toisissa taas pitää olla siistiä sunnuntaina (jos häät lauantaina) puoleenpäivään mennessä. Tällä viikolla tutustuimme armollisempaan paikkaan, jossa oma osuus tulee olla hoidettu klo 18 menneesä. Toki kaikissa asioissa on neuvotteluvaraa, mutta on mahdollista, että tila on sunnuntaina vuokrattu toista tilaisuutta varten. Itse toivoisin, että pääsisimme mahdollisimman vähällä siivousasiassa. Itse emme aio mennä sunnuntaina siivoamaan vaan nautimme ensimmäisestä aviopäivästä. Toisaalta en haluaisi vaatia siivousapua myöskään (mahdollisesti krapulaisilta) kaasoilta ja best maneilta. Olenkin valmis sijoittamaan ulkopuoliseen siivoukseen. (Ei kai siinä konkurssissa enää pari sataa paina?)
Toivottavasti tästä tekstistä löytyi jotain hyödyllistä juhlapaikkoja kartoittaville pareille! Ja lisätkää ihmeessä omia vinkkejänne kommentteihin. En varmasti osaa ajatella häätilaa kaikista näkökulmista.
Siskoni on menossa naimisiin ja autan heitä järjestelyissä mahdollisimman paljon. Tuo onkin siskolleni ja sen miehelle tärkeää, että kaikki mahtuvat syömään samaan tilaan. Paljon kyllä hyviä seikkoja, mitä kannattaa ottaa huomioon kun etsii juhlatilaa. https://www.delicatessen.fi/juhlatilat/juhlatilat-helsinki
VastaaPoista