keskiviikko 15. huhtikuuta 2020

Häämatka, osa 2: Sri Lanka

Kirjoittelin viimeksi häämatkamme ensimmäisestä viikosta Malediiveilla. Nyt on aika siirtyä häämatkamme jälkimmäiseen osuuteen eli kahteen viikkoon Sri Lankalla. Sri Lanka oli meille tuttu kohde jo lähimenneisyydestä, sillä vietimme siellä edeltävän hiihtoloman aikaan kaksi viikkoa. Aivan niin pian ei olisi tarvinnut takaisin palata, mutta Sri Lanka on niin mukavan lähellä Malediiveja, että yhdistäminen oli luontevaa.

Tavoistamme poiketen olimme varanneet Sri Lankalta majoituksen ensimmäiseksi viideksi yöksi, sillä saavuimme maahan hieman ennen uutta vuotta. Emme yleensä tykkää tehdä varauksia etukäteen, koska paikoista ei kuitenkaan aina tiedä. Meille hotellin sijainti on ihan ykkösasia: Olemme herkkiä melulle ja nirsoja rannan suhteen. Tällä kertaa varauksen tekeminen etukäteen ei hirvittänyt, koska päätimme aloittaa lomamme tutusta paikasta, Weligamasta, jossa viime reissullakin asuimme. Edelliskerran hotellimme oli kuitenkin täynnä, joten tällä kertaa majoituimme Aussie Swiss Beach Resortiin. Tiesimme sen sijainnin kuitenkin hyvin, sillä aivan sen vieressä sijaitsee Sudda's Surf school, josta otimme surffitunteja ja vuokrasimme lautoja.

Weligamassa päivät kuluivat löhöten, lueskellen, uiden ja surffaten. Meidän oli tarkoitus vaihtaa jossakin vaiheessa paikkaa, mutta laiskuus ja surffaaminen veivät voiton. Weligaman olosuhteet ovat ideaalit surffaamisen harjoitteluun, meillä oli hyvä, tuttu opettaja ja muutenkin oikein mukavaa. Päädyimme siis lopulta viettämään koko loppuloman Weligamassa.

Kun joulun vietimme Malediiveilla, vaihtui vuosi Sri Lankalla. Kävimme katsastamassa naapurikylä Mirissan rantabileet, jotka olivat tuolloin vasta aluillaan. Palasimme hotellille jo hyvissä ajoin ennen keskiyötä ja vuosi vaihtui hotellimme kattoterassilla. Myös minun syntymäpäiväni osuivat reissulle, ja niitä juhlimme syömällä viereisen, vähän hienomman hotellin ravintolassa kunnon pihviannokset.

Paluulentomme lähti illalla, joten päätimme hyödyntää viimeisen lomapäivän tekemällä pysähdyksen Gallessa, jota pidetään yhtenä Sri Lankan pakollisista nähtävyyksistä siirtomaa-aikaisen arkkitehtuurinsa vuoksi. Kiertelimme Galle Fortin katuja ja shoppailimme tuliaisia, mikä oli ihan kivaa vaihtelua rantalöllöilylle. Iltapäivällä jatkoimme junalla matkaa kohti Colomboa, josta lento välipysähdyksen kautta kotiin lähti.