maanantai 13. huhtikuuta 2020

Häämatka, osa 1: Malediivit ja Dubai

Otin tuossa tavaraa ulos kamerasta ja törmäsin häämatkakuviimme. Tajusin, etten ole kirjoittanut häämatkastamme blogiin vielä ollenkaan. Se alkaakin nyt olla viimeisiä tekstejä tähän hääblogiin.

Heti häiden jälkeen lähdimme minihäämatkalle vaeltamaan ja varsinaisen häämatkamme teimme vasta jouluna. Passiin kertyi matkalta kolmen maan leimat. Pääasiallisina kohteinamme meillä olivat Malediivit ja Sri Lanka. Lennot kulkivat Dubain kautta, ja mennessä meillä oli yhdentoista tunnin vaihto. Se oli meille oikein sopiva pysähdys kaupungissa, joka ei varsinaisesti ollut matkatoivelistallamme, mutta jonka näkeminen kiinnosti.

Dubaissa matkustimme lentokentältä metrolla Dubai Mallille, jossa vietimme päivän. Kävimme tiirailemassa Burj Khalifaa juurelta käsin ja ihastelimme suihkulähteen musiikkishowta. Hyörimme aikamme valtavassa kauppakeskuksessa. Jonkun mielestä tämä ei varmasti riitä Dubai-kokemukseksi, mutta meille tuo oli juuri sopiva pyrähdys.

Dubaista matka jatkui yhden stopin kautta Malediiveille, jonne saavuimme lauantaina kolme päivää ennen joulua. Lentokentältä meidät haettiin saman tien veneelle, jolla vietimme viikon sukeltaen. Emme viettäneet Malediiveilla yhtään yötä maan kamaralla, vaan asuimme koko reissun ajan Soleil 2 -veneellä.

Paremman sanan puutteessa puhun veneestä, mutta mistään pikkupaatista ei ole kysymys, vaan Soleil 2 oli todella mukava ja tilava asumus viikon ajaksi. Meillä oli oma parvekkeellinen huone, joka oli suurempi kuin keskiverto hotellihuone Suomessa. Yhteiset tilat olivat mukavat. Sukeltamaan menimme pienemmä veneellä, jolla säilytettiin kaikki sukelluskamat.

Ohjelmaa veneellä ei tarvinnut juurikaan keksiä. Aamu alkoi yleensä joskus seiskan, puoli kasin aikaan ensimmäisellä sukelluksella, jonka jälkeen söimme aamupalan ja lepäilimme. Toinen sukellus tapahtui yleensä aamupäivällä ja kolmas iltapäivällä. Parina iltana sukelluksia myöhästettiin siten, että viimeinen sukellus oli illalla, pimeän tultua. Sukelluspiireissä tuttu dive, eat, sleap, repeat -rytmi toistui päivästä toiseen. Sukeltaminen on kummallisen väsyttävää ja nälättävää puuhaa. Nukkumassa olimme lähes joka ilta kymmeneen mennessä.

Saimme kokea viikon aikana toinen toistaan hienompia sukelluskokemuksia. Jo toisena iltana pääsimme istumaan illan pimeydessä merenpohjaan samalla kun ympärillämme pyöri ja kieppui toistakymmentä paholaisrauskua.

Jouluaattona saimme ihanan joululahjan, kun pääsimme ensimmäistä kertaa elämässämme sukeltamaan valashain kanssa, mikä on ollut yksi pitkäaikaisista haaveistamme. Muitakin haita nähtiin vaikka kuinka paljon. Toinen yösukelluksemme tapahtui paikassa, jossa haita uiskenteli tunnin verran kosketusetäisyydellä kymmeniä.

Malediivit yllätti meidät todella positiivisesti sukelluksellaan, vaikka valitettavasti korallit sieltä ovat lähes kokonaan kuolleet lämmenneen veden seurauksena. Myös sukellusfirmamme osoittautui loistavaksi, vaikka ennen reissua Blue K Maledives -yhtiöstä oli hieman haastavaa löytää tietoa.

Vietimme veneellä siis myös joulun. Oli kyllä erikoisin jouluaatto ikinä. Meidät harhautettiin alkuillasta retkelle lähisaareen. Kun palasimme takaisin asuinveneellemme, jokin näytti erikoiselta. Veneen henkilökunta oli koristellut veneen yläkannen upeaksi jouludiskoksi, jossa oli tarjolla valtava valikoima ruokia. He myös esittivät meille paikallisen musiikki- ja tanssinumeron, jossa mekin pääsimme tanssahtelemaan.

Vaikka meidän Malediivien matkaamme ei siis kuulunut luksusresorteja ja niitä kuuluisia majoja laiturinnokassa, en vaihtaisi tuosta reissusta mitään. Lähtisin koska vain uudelleen Soleil 2:n kyytiin! Eikä häämatkamme vielä siihen loppunut, vaan kerron ensi kerralla vielä Sri Lankan osuudesta.