sunnuntai 12. elokuuta 2018

Hääkuntoon N-Y-T

Olen jojolaihduttanut oikeastaan koko aikuisikäni. Välillä paino on tippunut hienosti, ja olen elänyt terveellistä ja aktiivista elämää pitkiäkin kausia. Viimeisen vuoden aikana homma on kuitenkin riistäytynyt totisesti käsistä, ja paino on hivunnut hurjiin lukemiin. Minulla oli pitkään maksimipaino, johon aika ajoin ikäväkseni palasin, mutta siitä aina lähdettiin sitten alaspäin. Tuossa painossa olo oli todella tukala ja polvetkin alkoivat oireilla. Nyt painan kymmenen kiloa enemmän kuin tuo maaginen "maksimipainoni".

Kulunut vuosi on ollut jostain syystä todella hankala terveellisemmän elämän aloittamisen kannalta. Yleensä olen tosiaan päässyt alkuun ja pysynytkin terveellisellä tiellä, mutta nyt tuntuu, että yritykseni ovat kariutuneet ennen kuin olen edes kunnolla aloittanut. Enkä puhu mistään kaalikeittokuureista tai himourheilusta vaan ihan siitä, että jättäisin karkit kauppaan ja harrastaisin viikoittain liikuntaa. Oireita kilpirauhasen vajaatoiminnan suuntaan olisi pitkä lista, mutta verikokeissa ei näy mitään, joten kai se on uskottava, että epäterve elämäni aiheuttaa oireita.

Ja minun tapauksessani ei tosiaan puhuta mistään ulkonäkökeskeisestä turhanpäiväisestä nurinasta, vaan pudotettavaa on ihan terveydellisistä syistä useampia kymmeniä kiloja. Vaikka tämän blogin puolella pidän tähtäimenä 11 kuukauden päässä siintävää hääpäivää, jolloin haluaisin näyttää upealta, haluan laihtua ihan koko loppuelämääni silmälläpitäen. Mutta valehtelisin jos väittäisin, ettei ulkonäkö ole kohdallani se paras motivaattori. Täytyy kyllä sanoa, että kun saavuttaa tilanteen, jossa vatsa hankaloittaa varpaankynsien lakkaamista, ihan käytännön syytkin nousevat ihan uuteen asemaan.

Nyt siis on kokeiltava jotakin uutta. Olenkin nyt maksanut 60 euroa liittyäkseni mukaan huomenna alkavaan Fitfarmin Superdieettiin. Olen eilen ja tänään lueskellut ohjeita ja ruokavaliota, tehnyt kauppalistaa ja psyykannut itseäni siihen, että tulevat 12 viikkoa noudatan suhteellisen kirjaimellisesti tuota ruokavaliota. "Suhteellisen kirjaimellisesti" siksi, että viikon päästä juhlimme ystävien häitä, joissa en varmasti syö kanaa ja kasviksia Tupperware-kiposta. Muuten kuitenkin pyrin pitämään ruokavaliosta kiinni parhaani mukaan. Tavoitteena olisi kuitenkin omaksua järkevä ateriarytmi ja terveellisten valintojen tekeminen sekä liikunta luontevaksi osaksi elämää, joten kyse ei ole vain tästä kolmen kuukauden rykäisystä.

Nyt pitäisi lähteä kauppaan rahkaa ja raejuustoa ostamaan. No, saa sitä onneksi muutakin syödä. Vertaistukea otetaan vastaan. :D

6 kommenttia:

  1. Mäkin olen kokeillut joitain vuosia sitten Jutan superdieettiä. Mulla se ei oikein toiminut, mutta en väitä, etteikö se voisi toimia jollain muulla. :) Olen hengessä mukana!

    Jos Jutan tyyli ei lopulta ole sun juttusi, niin suosittelen lämpimästi edes kokeilemaan karppausta, edes pari viikkoa. Koko homma kuulostaa siltä, ettei voi mitenkään laihduttaa ketään, mutta minä ja pari kaveria saimme kyllä jo muutamassa viikossa ihmeitä aikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Musta tuntuu, että noissa Jutan jutuissa on tapahtunut muutosta, koska olen kuullut aika kummallisia juttuja aikanaan, mutta nyt ruokavalio vaikuttaa ihan fiksulta.

      Mä oon ollut aika vähähiilihydraattisella ruokavaliolla joskus, joskaan en ole ihan karpannut. Mulle se taas ei jotenkin oikein sopinut varsinkaan liikunnan kanssa yhteen. Tässäkin on varmaan monta tapaa toteuttaa...

      Mutta testaillaan tätä ja katsotaan, mitä tapahtuu. :)

      Poista
  2. Tsemppiä tähän urakkaan! Hääpäivä on kyllä varmasti hyvä tavoite, sillä kukapa ei haluaisi näyttää upealta silloin :) tietysti jos kyse on jo terveydellisistäkin sekoista niin toivottavasti saat pysyvän muutoksen tällä aikaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Hääpäivä on hyvä välitavoite, mutta täytyy pitää mielessä myös pidempi aikajänne.

      Poista