sunnuntai 9. syyskuuta 2018

Musiikkia häihin

Mielipiteemme häiden musiikin suhteen ailahtelee melko paljon. Musiikki on koko suunnittelun ajan kuulunut häidemme pihistysosioon. Olen kirjoitellut ajatuksiani siitä, että emme aio palkata hääbändiä tai DJ:tä. Välillä tuo bändin palkkaaminen on kuitenkin käynyt mielessä, kun olemme saaneet nauttia ystävien juhlissa live-musiikista. Etenkin sulhanen on aina tuolloin ruvennut kyseenalaistamaan päätöstämme: Pitäisikö sittenkin harkita vaikka jonkin duon palkkaamista?

Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että bändi on häissämme tarpeeton. Muuta ohjelmaa on tulossa sen verran paljon, että bändin settien ahtaminen ohjelmaan tuntuu hankalalta. Ja onhan se kallista puuhaa. Budjetti on kuitenkin jo nyt venynyt melkoisesti. Spotifylla siis todennäköisesti mennään; listoja pitäisi pikkuhiljaa alkaa todenteolla miettiä.

Itse aloin kuitenkin haaveilla jousikvartetista vihkimusiikin toteuttamiseen. Olen rakastunut ajatukseen kävellä vihkimiseen Pachelbelin Kaanon D-duurissa -teoksen tahtiin. Ja tämä jousikvartetin versio on mielestäni ehdottomasti koskettavin.


Alustavasti olen ajatellut, että musiikki tulisi kaiuttimista. Mutta olisihan live-musiikki ihan oma lukunsa. Kvartetti voisi sitten soittaa vihkitilaisuuden keskellä jonkin kappaleen sekä lisäksi loppumusiikin. Mutta ei tämäkään halpaa huvia ole. Jos jostain löytyisi esiintymiskokemusta kaipaava, edullinen jousikokoonpano, olisi se unelmien täyttymys...

No, en ole tätä ajatusta edes vielä sulhasella hyväksyttänyt, joten se jääköön harkintaan. Täysin ilman elävää musiikkia emme aio juhliamme viettää. Meiltä löytyy onneksi ystäväpiiristä useampikin taitava laulaja/muusikko, joita aion kysellä juhlissamme esiintymään. En siis ole vielä kysellyt asiasta, mutta en usko ainakaan kaikkien kieltäytyvän.

Häävalssiksi olen haaveillut John Denverin Annie's Songia, jonka olen soittanut sulhaselle. Hän piti kappaleesta, mutta toivoisi mieluummin suomenkielistä kappaletta. Hector on suomentanut tämän kappaleen nimellä Olet mun kaikuluotain, jonka on esittänyt mm. Freeman ja Ville Valo. Suomenkieliset sanat eivät kuitenkaan ihan iske meihin. Jos päädymme tähän, toivon, että eräs ystävämme tämän esittää, sillä uskon hänen äänensä soveltuvan lauluun.



Elättelen ajatusta myös siitä, että laulaisin itse häissämme. Tämä olisi yllätys sulhaselle. Vaikeuksia vain aiheuttaa sen päättäminen, mitä laulaisin. Monikaan kappale ei tunnu aivan täysin vangitsevan omia ajatuksia meistä tai tunteistani. Olen jopa pyöritellyt ajatusta oman biisin kirjoittamisesta, mutta se tuntuu jo vähän hurjalta. Lisäksi mietityttää se, kykenisinkö mitenkään järkevästi itse pysymään kasassa esityksen ajan, kun olen todella herkkä pillittämään.

Musiikkiasiat jäävät siis vielä hautumaan, mutta tuota soittolistojen tekoa täytyy kyllä edistää vähän päämäärätietoisemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti